علوم هشتم

این وبلاگ در مورد علوم پایه ی هشتم است.

علوم هشتم

این وبلاگ در مورد علوم پایه ی هشتم است.

 امروزه تمرینات فکری نشان می دهند که ما قادریم تا 40 درصد قدرت تمرکز فکر و یادگیری خودمان را افزایش دهیم . تحقیقات جدید نشان داده اند که هر چه حجم حافظه ما افزایش یابد دریافت اطلاعات جدید برای ما آسان تر می شود . روزانه ما با چیزهای زیادی درگیر هستیم که تمرکز فکر ما را کاهش می دهد مثلاً ، موبایل در کیف یا جیب ، آگهی های فراوانی که در همه جای شهر به در و دیوار نصب شده اند فکر مارا به خودشان مشغول می کنند . هر دقیقه یک اس ام اس یا ایمیل در یافت می کنیم که اگر بخواهیم همه این چیز هایی که تمرکز ما را از بین می برند بنویسیم لیست خیلی طولانی خواهد شد . 



چنین بنظر می آید که ما در مقابل این امکانات و تکنولوژی دنیای مدرن بی دفاع هستیم ولی واقعیت چیز دیگری است ،زیرا ما قادریم با تکنیکهایی از تاثیر آنها به مقدار زیادی بکاهیم .البته نمی توانیم با معجزه تمرکز حواس یا فکر را به میل خودمان افزایش دهیم ، اما روشهایی هست که به وسیله آنها می توانیم با آنچه که تمرکز فکرما را کاهش می دهد مقابله کنیم .



۱- خواب کافی
میزان مقاومت در مقابل مسائل کاهش دهنده تمرکز حواس بستگی به قدرت و کنترل فردی دارد ، که البته این مقاومت هم نیاز به انرژی کافی دارد که ابتدای روز زیاد و بمرور زمان کاهش می یابد . بنابراین یک خواب آرام در شب باعث می شود که ما انرژی از دست رفته در طول روز را دوباره بدست آوریم ، البته به شرطی که بدون تلفن همراه به رختخواب برویم و قبل از خواب به هیچ ایمیل کاری را نخوانیم . محقق و دانشمند آمریکایی خانم Klodiana Lanaj از دانشگاه فلوریدا طی یک تحقیق علمی به این نتیجه رسیده که خواندن ایمیل قبل از خواب مانع آرامش و تمدد اعصاب در طول شب می شود.

 2- نظم دادن 
بهتر است که قبل از خواب حتماً میز کار خودتان را مرتب کنید و فقط آن چیز هایی را روی میز بگذارید که روز بعد لازم دارید . و اگر میز کاری در خانه ندارید هم محلی را که معمولاً از آن برای انجام کارهای خود استفاده می کنید مرتب کنید. خانم Mc Canis Stephanie در یک تحقیق علمی به این نتیجه رسیده که یک میز کار بهم ریخته باعث احساس خستگی در روز بعد می شود ، زیرا هنگام خواب مغز باید اطلاعات بیشتری را جمع آوری کرده و نظم بدهد و همین موجب کاهش انرژی روزانه می شود .



3- پیاده روی در فضایی سبز 
هر چند که شهر ها با ویترینهای رنگارنگ جذاب و دیدنی هستند ولی معایبی هم دارند آنهم سر و صدای زیاد و شلوغی آنها است . طی یک تحقیق علمی توسط دانشگاه ادینبورگ میزان تاثیر استرس و شلوغی شهرهای بزرگ روی مغز انسانها در مقایسه با پیاده روی در یک پارک سر سبز و خرم مقایسه شده است . دانشمندان طی این تحقیق توانسته اند نشان دهند که مغز ما به آرامش می رسد وقتی که در یک محل زیبا و سر سبز پیاده روی می کنیم . بنابراین بهتر است از این به بعد هنگام استراحت بین ساعات کار یا تنفس بین ساعات درسی سری به پارک نزدیک به محل کار یا تحصیل خودتان بزنید.

4- مقرراتی را تنظیم کنید
بسیاری از کارمندان از اینکه بین کار مرتباً برایشان ایمیل می آید شکایت می کنند زیرا باعث می شود که تمرکز حواس آنها بهم بخورد . بهیمن دلیل بهتر است که با خودتان قرار بگذارید که بین ساعات 9 تا 12 صبح هیچ ایمیلی را نخوانید . شاید همکاران شما هم از این روش شما الگو بگیرند و همه با تمرکز حواس بهتر وظایف خودشان را انجام دهند.




5- حجم تمرکز خود را افزایش دهید

 حجم تمرکز فکر ما محدود است ولی تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که ما می توانیم حجم تمرکز حواس خود را افزایش دهیم . جورج میلر دانشمند و محقق بنام سالیان سال بیش ثابت کرد که بشر قادر است بطور متوسط 7 چیز یا عدد را هم زمان به خاطر بسپارد . ولی این به معنی آن نیست که ما بیش از این نمی توانیم چون واقعیت اینستکه این فقط یک تئوری است و روی سنگ هک نشده که نشود آنرا تغییر داد . 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۱
گروه 1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی